Kto może ubiegać się o zwrot kosztów leczenia jako wydatków nadzwyczajnych?
Każdy, kto może udowodnić koszty leczenia, może je również uwzględnić w zeznaniu podatkowym. W tym celu potrzebny jest paragon, faktura, a w niektórych przypadkach zaświadczenie lekarskie. Nie ma znaczenia, czy wydatek dotyczy własnej choroby, choroby małżonka czy dziecka, na które przysługuje zasiłek rodzinny. Liczy się data zapłaty rachunku, a nie data jego wymagalności.
Wegeunfall
Jeśli poniosłeś wydatki związane z chorobą w związku z wypadkiem w drodze do pracy lub wypadkiem przy pracy, powinieneś je zgłosić jako koszty uzyskania przychodu lub koszty operacyjne. Dotyczy to również kosztów związanych z chorobą zawodową lub przekwalifikowaniem z powodu choroby. Zaletą jest to, że w takim przypadku nie jest naliczane obciążenie do zaakceptowania.
(2022): Kto może ubiegać się o zwrot kosztów leczenia jako wydatków nadzwyczajnych?
Co mogę odliczyć jako koszty leczenia?
Jako koszty leczenia możesz odliczyć wszystkie wydatki poniesione w związku z chorobą. Możesz je wpisać w swojej deklaracji podatkowej jako wydatki nadzwyczajne w nieograniczonej wysokości.
Urząd skarbowy automatycznie odejmuje znośne obciążenie własne, które zależy od Twojego dochodu, stanu cywilnego i liczby dzieci. To obciążenie wynosi od jednego do siedmiu procent Twojego rocznego dochodu i jest uwzględniane przy wszystkich ogólnych wydatkach nadzwyczajnych, do których należą również koszty leczenia.
Do wydatków, które możesz zgłosić jako koszty leczenia, należą:
- leczenie lekarskie
- sanatoria, fizjoterapia itp.
- usługi opiekuńcze
- terapeuci medycyny naturalnej lub homeopaci
- leki
- dopłaty w aptece
- środki medyczne
- pobyt w szpitalu
- dojazdy do lekarza, szpitala, na fizjoterapię itp.
Koszty dojazdu: Jeśli dojeżdżasz do lekarza transportem publicznym, możesz odliczyć rzeczywiste koszty, więc zachowaj bilety (bilet, bilet kolejowy). Jeśli jednak jeździsz samochodem, możesz odliczyć ryczałt w wysokości 0,30 Euro za kilometr.
Możesz również zgłosić koszty protezy dentystycznej lub kuracji. Nie dotyczy to jednak wydatków na wizyty u chorych lub działania zapobiegawcze, takie jak dieta czy masaż pleców dla relaksu.
Tipp
W przypadku kursów zdrowotnych służących poprawie kondycji lub redukcji wagi, które nie są przepisywane przez lekarza, warto spróbować uzyskać kredyt od kasy chorych za pomocą książeczki bonusowej. Wiele kas ustawowych to oferuje – zapytaj bezpośrednio w swojej kasie chorych.
Odwrotnie, musisz również odliczyć zwroty lub dopłaty od kasy chorych, ubezpieczenia emerytalnego lub wypadkowego od swoich wydatków, zanim wpiszesz je w deklaracji podatkowej. Nie musisz jednak uwzględniać płatności z ubezpieczenia na wypadek choroby.
Hinweis
Ustawowe kasy chorych często oferują swoim klientom programy bonusowe za prozdrowotne zachowanie zgodnie z § 65a SGB V i wypłacają za to premie pieniężne. Kasy chorych mogą same decydować, które świadczenia są premiowane, np. badania profilaktyczne, szczepienia, zdrowa dieta lub aktywność fizyczna. Takie bonusy za promowanie prozdrowotnego zachowania nie są zwrotem składek. Dlatego składki na ubezpieczenie zdrowotne, które można odliczyć jako wydatki specjalne, nie są pomniejszane (wyrok BFH z 1.6.2016, X R 17/15; wyrok BFH z 6.5.2020, X R 16/18).
Oczywiście nadal istnieją świadczenia ustawowych kas chorych, które są traktowane jako "prawdziwe" zwroty składek i dlatego zmniejszają odliczenie wydatków specjalnych.
Aktualnie Ministerstwo Finansów ponownie zajęło stanowisko w sprawie rozróżnienia między bonusami a zwrotami składek (pismo BMF z 16.12.2021, BStBl 2022 I s. 155). Zgodnie z nim obowiązuje m.in.:
- Zwroty składek, które zmniejszają odliczenie wydatków specjalnych, to także premie zgodnie z § 53 SGB V. Są to na przykład premie dla ubezpieczonych uczestniczących w zintegrowanej opiece lekarskiej. Jeśli korzyść jest przyznawana w formie punktów bonusowych, należy je przeliczyć na Euro i zgłosić jako zwrot składek. Bonusy dla uczestników programu bonusowego objętych ubezpieczeniem rodzinnym są przypisywane głównemu ubezpieczonemu.
- Zwrot składek ma również miejsce, gdy bonus ustawowej kasy chorych dotyczy świadczenia objętego podstawowym ubezpieczeniem zdrowotnym (w szczególności środki zapobiegawcze lub ochronne, np. wczesne wykrywanie niektórych chorób) lub jest wypłacany za zachowanie niezależne od wydatków (np. status niepalącego, zdrowa waga).
- Jeśli ustawowa kasa chorych w ramach programu bonusowego zgodnie z § 65a SGB V zwraca lub bonifikuje koszty środków zdrowotnych, które nie są objęte regularnym zakresem ubezpieczenia podstawowego (np. leczenie osteopatyczne) lub służą promowaniu prozdrowotnego zachowania (np. członkostwo w klubie sportowym lub fitness) i zostały sfinansowane prywatnie przez ubezpieczonych, nie jest to zwrot składek. Składki na ubezpieczenie zdrowotne, które można odliczyć jako wydatki specjalne, nie są zatem pomniejszane o kwotę zwrotu kosztów lub odpowiadający mu bonus. Ryczałtowa premia nie musi dokładnie pokrywać rzeczywiście poniesionych lub ponoszonych kosztów.
Wskazówka 1: Dla uproszczenia można założyć, że bonusy wypłacane na podstawie § 65a SGB V do wysokości 150 Euro na osobę ubezpieczoną nie zmniejszają odliczenia wydatków specjalnych. Jeśli bonusy przekraczają tę kwotę, nadwyżka jest zwrotem składek, który zmniejsza odliczenie wydatków specjalnych. Podatnik może jednak udowodnić, że w przypadku bonusów przekraczających 150 Euro nie doszło do zwrotu składek. Oznacza to, że musi wykazać, że bonusy zgodnie z § 65a SGB V zostały wypłacone w celu promowania prozdrowotnego zachowania. Ta zasada obowiązuje we wszystkich otwartych przypadkach i dla płatności dokonanych do 31 grudnia 2023 r.
Wskazówka 2: Właściwie ustawowe kasy chorych są zobowiązane do sprawdzenia, czy wypłacono płatność neutralną lub zmniejszającą wydatki specjalne. Muszą to zgłosić administracji finansowej drogą elektroniczną, a odpowiednie dane są następnie automatycznie uwzględniane w danej ocenie podatkowej. Doświadczenie pokazuje jednak, że zgłoszenia sterowane programowo nie zawsze są poprawne. A obecna granica tolerancji wynosząca 150 Euro prawdopodobnie w wielu przypadkach nie została uwzględniona. Sprawdź więc, czy w Twoim zeznaniu podatkowym zastosowano prawidłowe wartości.
Wskazówka 3: Pod koniec 2020 r. Federalny Trybunał Finansowy orzekł, że bonusy prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego "w celu promowania świadomego kosztów zachowania" są traktowane jako zwrot składek i dlatego zmniejszają odliczalne wydatki specjalne, jeśli bonusy są wypłacane niezależnie od tego, czy ubezpieczonemu powstały koszty zdrowotne, czy nie (wyrok BFH z 16.12.2020, X R 31/19).
(2022): Co mogę odliczyć jako koszty leczenia?
Jak muszę udokumentować koszty leczenia?
Musisz udokumentować wydatki na leki, środki lecznicze i inne koszty leczenia za pomocą dowodów. Ponadto urząd skarbowy wymaga, abyś mógł udowodnić, że przyjmowanie leków lub leczenie było medycznie konieczne. W tym celu zazwyczaj potrzebujesz zlecenia lekarskiego. W przypadku choroby przewlekłej zazwyczaj wystarczy jednorazowe przedstawienie zaświadczenia. Jeśli okulista przepisał Ci okulary, wystarczy potwierdzenie od optyka, aby uzasadnić konieczność wydatków na kolejne okulary.
Tipp
Gdy tylko otrzymasz zaświadczenie od lekarza zalecające określony środek lub lek, zbieraj rachunki. Dopiero pod koniec roku wiadomo, jak wysokie były Twoje wydatki na środki lecznicze i leczenie. Koszty leczenia tworzą wraz z wydatkami na inne ogólne obciążenia nadzwyczajne sumę. Następnie możesz obliczyć na podstawie naszego zestawienia, czy warto je uwzględnić w zeznaniu podatkowym, ponieważ urząd skarbowy odejmuje od rzeczywistych wydatków Twoje dopuszczalne obciążenie własne. Tylko kwota przekraczająca dopuszczalne obciążenie ma wpływ na obniżenie podatku.
W niektórych przypadkach konieczność medyczna musi być potwierdzona zaświadczeniem od lekarza urzędowego lub zaświadczeniem z Medycznej Służby Ubezpieczeń Zdrowotnych. Ważne jest, aby uzyskać to potwierdzenie przed rozpoczęciem leczenia lub przed zakupem środka leczniczego. Ten rygorystyczny dowód jest wymagany w następujących przypadkach:
- kąpiele lecznicze lub kuracje; w przypadku kuracji profilaktycznej należy również potwierdzić ryzyko choroby, której kuracja ma zapobiec, w przypadku kuracji klimatycznej należy potwierdzić medycznie wskazane miejsce kuracji i przewidywany czas trwania kuracji,
- leczenie psychoterapeutyczne,
- medycznie konieczne zakwaterowanie poza domem dziecka podatnika cierpiącego na dysleksję lub inne niepełnosprawności,
- konieczność opieki nad podatnikiem przez osobę towarzyszącą, o ile nie wynika to już z legitymacji osoby niepełnosprawnej,
- środki medyczne, które są uważane za ogólne przedmioty codziennego użytku,
- metody leczenia nieuznawane naukowo, takie jak terapie komórkami świeżymi i suchymi, terapie tlenowe, chelatowe i autologiczne.
Hinweis zu Klimakuren
Zaświadczenie musi zawierać wystarczająco konkretne informacje dotyczące miejsca kuracji w rozumieniu § 64 ust. 1 zdanie 1 nr 2a EStDV. Określenie "w klimacie tropikalnym" nie wystarcza do określenia miejsca kuracji. Z zaświadczenia musi wynikać, że podatnik jest chory, a pobyt w określonym miejscu kuracji przez pewien czas jest medycznie wskazany. Ocena, gdzie konkretnie z powodu istniejących schorzeń kuracja klimatyczna jest medycznie wskazana, musi zostać przedstawiona przez lekarza urzędowego w jego opinii (FG Münster, wyrok z 23.2.2022, 7 K 2261/20 E).
(2022): Jak muszę udokumentować koszty leczenia?
Czy mogę również odliczyć od podatku leki nie na receptę?
Wydatki na leki są odliczane jako koszty nadzwyczajne, jeśli zostały przepisane przez lekarza lub uzdrowiciela.
Wiele leków, które nie są na receptę, znajduje się na tzw. liście negatywnej, co oznacza, że lekarz nie może ich przepisać na koszt kasy chorych (leki bagatelne). Takie leki są często kupowane bez recepty na własny koszt w ramach samoleczenia, ale często urząd skarbowy odmawia ich uznania podatkowego.
Jednak także leki i środki lecznicze, które nie są na receptę, mogą być odliczane jako koszty nadzwyczajne, jeśli ich zakup jest medycznie uzasadniony. Ma to miejsce, gdy lekarz przepisuje leki na receptę prywatną.
(2022): Czy mogę również odliczyć od podatku leki nie na receptę?
Kiedy koszty alternatywnych metod leczenia podlegają odliczeniu?
Alternatywne metody leczenia to procedury lecznicze, które nie są jeszcze powszechnie uznawane naukowo. Dotyczy to na przykład terapii komórkami świeżymi i suchymi, terapii tlenowej, chelatowej i autologicznej, terapii ozonowej, metody ajurwedyjskiej, spożywania mleka klaczy w przypadku zapalenia wątroby, terapii polem magnetycznym, terapii delfinami itp.
Wydatki na takie alternatywne metody leczenia można również odliczyć jako koszty leczenia w ramach kosztów nadzwyczajnych - jednak pod następującym warunkiem: Należy udowodnić medyczną konieczność leczenia za pomocą zaświadczenia od lekarza urzędowego lub zaświadczenia Służby Medycznej kas chorych i uzyskać to zaświadczenie przed rozpoczęciem leczenia. Podstawą prawną jest § 33 ust. 4 EStG oraz § 64 ust. 1 EStDV.
(2022): Kiedy koszty alternatywnych metod leczenia podlegają odliczeniu?
Jak uwzględnia się koszty przebudowy związanej z niepełnosprawnością?
Osoby, które nagle doznały niepełnosprawności i chcą dalej mieszkać w swoim dotychczasowym otoczeniu, często muszą przeprowadzić znaczne prace adaptacyjne w mieszkaniu lub domu. Koszty przystosowania mieszkania do potrzeb osób niepełnosprawnych mogą być odliczone jako nadzwyczajne obciążenia zgodnie z § 33 EStG, przy czym urząd skarbowy uwzględnia dopuszczalne obciążenie.
Dotyczy to zarówno prac budowlanych związanych z niepełnosprawnością w istniejącym budynku, jak i przy budowie nowego domu. Zgodnie z nowym stanowiskiem Federalnego Trybunału Finansowego nie ma znaczenia, "czy dodatkowe koszty wynikające z choroby lub niepełnosprawności powstają w ramach budowy nowego budynku, modernizacji starego budynku, przebudowy już użytkowanego domu lub mieszkania wynajmowanego" (wyrok BFH z 24.2.2011, BStBl. 2011 II s. 1012).
Dotowane są na przykład budowa rampy dla wózków inwalidzkich, stworzenie bezbarierowego wejścia do domu, urządzenie łazienki przystosowanej dla osób niepełnosprawnych, przekształcenie pomieszczenia na parterze w sypialnię, poszerzenie drzwi dla wózków inwalidzkich itp.
Wydatki na dostosowanie mieszkania do potrzeb osób niepełnosprawnych nie są pokrywane przez ryczałt dla osób niepełnosprawnych, ponieważ obejmuje on jedynie bieżące i typowe dodatkowe wydatki osoby niepełnosprawnej. Wydatki te mogą być dodatkowo odliczone.
Zgodnie z nowym stanowiskiem Federalnego Trybunału Finansowego urząd skarbowy nie może już odmówić uznania kosztów budowy z argumentem, że uzyskują Państwo w ten sposób wartość wzajemną. Nie jest również już uzasadniony argument, że prace budowlane są korzystne nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale także dla osób pełnosprawnych, a zatem stanowią korzyść rynkową.
Obecnie Sąd Finansowy w Münster niestety orzekł, że wydatki na utworzenie ścieżki przystosowanej dla wózków inwalidzkich w ogrodzie domu jednorodzinnego nie są konieczne, jeśli po drugiej stronie domu znajduje się taras dostępny dla wózka inwalidzkiego. W związku z tym wydatki nie mogą być odliczone jako nadzwyczajne obciążenia. Niemniej jednak koszty robocizny można odliczyć jako usługi rzemieślnicze w wysokości 20 procent (maksymalnie 1.200 Euro) od podatku (wyrok z 15.1.2020, 7 K 2740/18 E).
(2022): Jak uwzględnia się koszty przebudowy związanej z niepełnosprawnością?
Co mogą osoby niepełnosprawne odliczyć jako koszty dojazdu?
Osoby niepełnosprawne mogą odliczyć wydatki na przejazdy prywatne w „odpowiednim zakresie” jako koszty nadzwyczajne ogólnego rodzaju zgodnie z § 33 EStG. Ta interesująca ulga podatkowa jest przyznawana dodatkowo do ulgi podatkowej dla osób niepełnosprawnych. Zakres ulgi podatkowej zależy jednak od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Wyróżnia się dwie grupy:
- Osoby z stopniem niepełnosprawności od 80 lub z stopniem niepełnosprawności od 70 i oznaczeniem „G”.
- Osoby z oznaczeniem „aG”, z oznaczeniem „Bl”, z oznaczeniem „TBl” lub z oznaczeniem „H”.
Dzięki „ustawie o ulgach podatkowych dla osób niepełnosprawnych” od 1.1.2021 r. dla wyżej wymienionych osób wprowadzono ustawową ryczałtową stawkę na koszty przejazdów związanych z niepełnosprawnością: Wynosi ona dla
- pierwszej grupy: 900 Euro,
- drugiej grupy: 4.500 Euro.
Od tych kwot ryczałtowych urząd skarbowy odlicza dopuszczalne obciążenie (§ 33 ust. 2a EStG).
Do grupy 2 należą - oprócz osób z oznaczeniami „aG”, „Bl” i „H” - również osoby z oznaczeniem „TBl” (głuchoniewidomi). To oznaczenie zostało wprowadzone w 2017 r. w prawie socjalnym, aby podkreślić równouprawnienie z oznaczeniem „Bl”. Rozszerzenie ma charakter deklaratywny, ponieważ osoby z oznaczeniem „Bl” i/lub oznaczeniem „TBl” zawsze otrzymują również oznaczenie „H”.
- Poza tymi ryczałtami na koszty przejazdów nie powinny być uwzględniane żadne inne koszty przejazdów związanych z niepełnosprawnością ani koszty pojazdu jako koszty nadzwyczajne.
- Jeśli zostanie wykorzystana wyższa ryczałtowa stawka 4.500 Euro, nie można dodatkowo ubiegać się o ryczałtową stawkę 900 Euro.
- W celu udowodnienia spełnienia warunków uprawniających do ryczałtu na koszty przejazdów związanych z niepełnosprawnością oraz ulg podatkowych dla osób niepełnosprawnych zgodnie z § 33b EStG mają obowiązywać jednolite przepisy. Obejmuje to również zrównanie oznaczenia „H” z stopniami opieki 4 i 5. Nie przewiduje się również żadnych odstępstw od status quo w zakresie ograniczeń kręgu osób uprawnionych. Ma to zostać wyjaśnione poprzez uzupełnienie § 64 EStDV i bezpośrednie odniesienie do § 65 EStDV. W § 65 EStDV szczegółowo uregulowano dowody niepełnosprawności.
(2022): Co mogą osoby niepełnosprawne odliczyć jako koszty dojazdu?
Jak uwzględnia się koszty pobytu w domu opieki?
W przypadku zakwaterowania z powodu potrzeby opieki w domu opieki, domu opieki dla osób starszych lub na oddziale opieki w domu seniora lub rezydencji, wysokie koszty można na szczęście odliczyć jako koszty nadzwyczajne.
Do odliczanych wydatków należą nie tylko koszty usług medycznych i opieki, ale także koszty zakwaterowania i wyżywienia. Ponieważ wydatki na pobyt w domu opieki są w całości kosztami leczenia.
Odliczane koszty należy jednak pomniejszyć o
- zasiłek pielęgnacyjny z ustawowego lub prywatnego ubezpieczenia pielęgnacyjnego.
- oszczędności w gospodarstwie domowym, jeśli gospodarstwo domowe zostanie zlikwidowane. Oszczędności w gospodarstwie domowym wynoszą w 2022 roku 832 Euro miesięcznie i 27,73 Euro dziennie.
- znośne obciążenie, które zależy od stanu cywilnego i dochodów i wynosi od 1 do 7%.
Jeśli starsze osoby przeprowadzają się do "zwykłego" domu seniora, koszty pobytu niestety nie podlegają odliczeniu podatkowemu. W takim przypadku koszty zakwaterowania są traktowane jako koszty utrzymania. Jeśli jednak później wystąpi potrzeba opieki, od tego momentu koszty pobytu i opieki mogą być w pełni odliczone jako koszty nadzwyczajne, przy czym urząd skarbowy uwzględnia znośne obciążenie (pismo BMF z 20.1.2003, BStBl. 2003 I s. 89).
(2022): Jak uwzględnia się koszty pobytu w domu opieki?
Jakie znaczenie ma zaświadczenie od lekarza urzędowego?
Dla urzędników skarbowych trudne jest ocenienie, czy wydatki służą leczeniu lub złagodzeniu choroby i są tym samym odliczane od podatku, czy też są przeznaczone na ogólną profilaktykę i utrzymanie zdrowia i w związku z tym nie mogą być odliczone od podatku.
W każdym razie urzędnicy skarbowi nie posiadają wiedzy fachowej, aby móc obiektywnie ocenić wskazania medyczne. Dlatego w niektórych przypadkach wymagają zaświadczenia od lekarza urzędowego lub służby medycznej kas chorych, z którego jednoznacznie wynika choroba i wskazania medyczne. Zaświadczenie to musi być koniecznie uzyskane przed rozpoczęciem leczenia. Na tych dwóch przeszkodach poległo już wielu uczciwych obywateli, którzy musieli pokryć często wysokie koszty leczenia z własnej kieszeni.
Przypadki, w których należy uzyskać i przedłożyć urzędowi skarbowemu zaświadczenie od lekarza urzędowego lub służby medycznej kas chorych, są wyraźnie wymienione w ustawie (§ 64 Abs. 1 Nr. 2 EStDV):
- kąpielisko lub kuracja lecznicza; w przypadku kuracji profilaktycznej należy również poświadczyć ryzyko choroby, której zapobiega kuracja, w przypadku kuracji klimatycznej należy poświadczyć medycznie wskazane miejsce kuracji i przewidywany czas trwania kuracji,
- leczenie psychoterapeutyczne,
- medycznie konieczne zakwaterowanie poza miejscem zamieszkania dziecka podatnika cierpiącego na dysleksję lub inne niepełnosprawności,
- konieczność opieki nad podatnikiem przez osobę towarzyszącą, o ile nie wynika to już z legitymacji osoby niepełnosprawnej,
- środki medyczne, które są uważane za przedmioty codziennego użytku,
- metody leczenia nieuznawane naukowo, takie jak leczenie świeżymi i suchymi komórkami, terapia tlenowa, chelatowa i autologiczna.
W innych przypadkach urząd skarbowy musi uznać złożone koszty i nie może żądać zaświadczenia od lekarza urzędowego. Na przykład wydatki na leczenie eurytmią leczniczą można odliczyć jako nadzwyczajne obciążenia zgodnie z § 33 EStG. Nie jest wymagane przedstawienie zaświadczenia od lekarza urzędowego, wystarczy zalecenie lekarza rodzinnego. Eurytmia lecznicza nie jest metodą nieuznawaną naukowo, lecz jako część antropozofii jest uznawana w prawie ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego jako szczególna metoda terapeutyczna (wyrok BFH z 26.2.2014, VI R 27/13).
(2022): Jakie znaczenie ma zaświadczenie od lekarza urzędowego?
Aufwendungen für Fettabsaugung steuerlich absetzbar?
Die Absaugung von Fett wird im Allgemeinen als kosmetische Behandlung und Schönheitsmaßnahme angesehen. Steuerlich hat dies zur Folge, dass die Kosten dafür nicht als Krankheitskosten im Rahmen der außergewöhnlichen Belastungen anerkannt werden. Doch längst nicht immer werden solche Eingriffe zur Verschönerung durchgeführt, sondern oft auch aus medizinischen Gründen.
Die Fettabsaugung (Liposuktion) zur Behandlung eines Lipödems ist eine Operation, bei der Fettzellen an bestimmten Stellen unter der Haut mit Kanülen abgesaugt werden. Ein Lipödem ist eine Fettverteilungsstörung, die überwiegend im Oberschenkel-, Gesäß- und Hüftbereich, an der Innenseite der Kniegelenke und der Unterschenkel auftritt. Besser bekannt ist diese Krankheit als Reiterhosenphänomen oder Säulenbein. Die Frage ist, ob die Liposuktion stets als kosmetischer Eingriff zu beurteilen ist, dessen Kosten steuerlich nicht absetzbar sind, oder ob es sich um eine medizinisch notwendige Behandlung handelt, deren Kosten als außergewöhnliche Belastungen berücksichtigt werden können.
Das Finanzgericht Baden-Württemberg hat die Kosten für eine Liposuktion zur Behandlung eines Lipödems an den Beinen und den Oberarmen nicht als außergewöhnliche Belastung anerkannt, weil es sich bei der Liposuktion um eine wissenschaftlich nicht allgemein anerkannte Behandlungsmethode handelt. Solche Behandlungskosten seien nur dann absetzbar, wenn die medizinische Notwendigkeit durch ein amtsärztliches Attest nachgewiesen wird. Dies war hier nicht der Fall (FG Baden-Württemberg vom 4.2.2013, 10 K 542/12).
Aktuell hat der Bundesfinanzhof die Auffassung des Finanzgerichts zurückgewiesen, bei der Liposuktion handele es sich nicht um eine wissenschaftlich anerkannte Behandlungsmethode. Hier fehle es an einer logischen, verstandesmäßig einsichtigen Beweiswürdigung. "Fehlt dem Finanzgericht die erforderliche Sachkunde, um die Frage der wissenschaftlichen Anerkennung zu beurteilen, so ist die Einholung eines Sachverständigengutachtens angezeigt" (BFH-Urteil vom 26.6.2014, VI R 51/13).
Die Frage also ist, ob die Liposuktion eine wissenschaftlich anerkannte Methode zur Behandlung eines Lipödems ist.
Nach Auffassung des BFH ist eine Behandlungsmethode dann wissenschaftlich anerkannt, "wenn Qualität und Wirksamkeit dem allgemein anerkannten Stand der medizinischen Erkenntnisse entsprechen. Dies wird angenommen, wenn die große Mehrheit der einschlägigen Fachleute (Ärzte, Wissenschaftler) die Behandlungsmethode befürwortet und über die Zweckmäßigkeit der Therapie Konsens besteht. Dies setzt im Regelfall voraus, dass über Qualität und Wirksamkeit der Methode zuverlässige, wissenschaftlich nachprüfbare Aussagen gemacht werden können. Der Erfolg muss sich aus wissenschaftlich einwandfrei durchgeführten Studien über die Zahl der behandelten Fälle und die Wirksamkeit der Methode ablesen lassen. Die Therapie muss in einer für die sichere Beurteilung ausreichenden Zahl von Behandlungsfällen erfolgreich gewesen sein" (BFH-Urteil vom 26.6.2014, VI R 51/13).
Aus der Entscheidung kann man herauslesen, dass der BFH die Kosten für die Behandlung als außergewöhnliche Belastungen anerkennen möchte. Dazu muss das Finanzgericht nun fundiert klären, ob es sich bei der Liposuktion um eine wissenschaftlich anerkannte Methode handelt. Das Problem dieser Behandlungsmethode liegt darin, dass sie oft mit einer rein kosmetischen Operation verwechselt wird. Deshalb empfiehlt es sich, in vergleichbaren Fällen gegen den ablehnenden Steuerbescheid Einspruch einzulegen und auf das BFH-Urteil zu verweisen.
Lohnsteuer kompakt
Aktuell hat das Sächsische Finanzgericht die Kosten einer Liposuktion (Fettabsaugung) bei einer Lipödemerkrankung als außergewöhnliche Belastung anerkannt. Diese Kosten seien steuerlich absetzbar, sofern eine ärztliche Verordnung vorliegt. Ein vorheriges amtsärztliches Attest ist - abweichend von der bisherigen finanzgerichtlichen Rechtsprechung - nicht mehr erforderlich (Sächsisches FG vom 10.9.2020, 3 K 1498/18, Revision VI R 39/20).
(2022): Aufwendungen für Fettabsaugung steuerlich absetzbar?
Jak odliczyć siłownię od podatku
Więcej sportu to prawdopodobnie jedno z najpopularniejszych postanowień noworocznych. Co wielu osobom może być nieznane: koszty siłowni można odliczyć od podatku jako wyjątkowe obciążenie.
Redukcja nadwagi, rzucenie palenia lub złagodzenie bólu pleców: sport pomaga w walce z wieloma złymi nawykami i dolegliwościami. Wiele osób korzysta z oferty siłowni, aby się poruszać. Osoby, które robią to z powodu choroby, mogą odliczyć składkę członkowską od podatku. Dwa warunki muszą być spełnione, jak informuje Vereinigte Lohnsteuerhilfe e. V. (VLH):
1. Sport łagodzi lub leczy chorobę
Koszty siłowni można odliczyć od podatku, jeśli oferta jest wykorzystywana ze względów zdrowotnych: sport musi być niezbędny do złagodzenia lub wyleczenia choroby – na przykład w przypadku przepukliny dysku. Urząd skarbowy wymaga odpowiedniego zaświadczenia od właściwego lekarza urzędowego.
Aby uzyskać takie zaświadczenie, najpierw potrzebne jest zaświadczenie od lekarza rodzinnego. Po jego wystawieniu można umówić się na wizytę w odpowiednim urzędzie zdrowia z lekarzem urzędowym. Jeśli potwierdzi on diagnozę lekarza rodzinnego, zostanie wystawione zaświadczenie urzędowe.
Bardzo ważne: Zaświadczenie urzędowe musi być dostępne przed zawarciem członkostwa w siłowni.
2. Trening jest prowadzony przez lekarza lub naturopatę
Właściwy urząd skarbowy akceptuje koszty siłowni tylko wtedy, gdy trening odbywa się „zgodnie z dokładnym indywidualnym zaleceniem i pod nadzorem lekarza, naturopaty lub innej osoby uprawnionej do wykonywania zawodu medycznego”, jak orzekli sędziowie Federalnego Trybunału Finansowego w wyroku z 14 sierpnia 1997 r. Sport musi więc odbywać się regularnie pod nadzorem wykwalifikowanej osoby.
Jeśli oba warunki są spełnione – zaświadczenie urzędowe i regularne instrukcje lekarza, naturopaty lub podobnie wykwalifikowanej osoby – składki na siłownię można odliczyć jako wyjątkowe obciążenie.
Przy okazji: Jeśli składkę członkowską na siłownię pokrywa kasa chorych, koszty nie mogą być wpisane w zeznaniu podatkowym.
Vorsicht!
W przypadku wyjątkowych obciążeń istnieje tak zwane dopuszczalne obciążenie. Zależy ono od dochodów, stanu cywilnego i liczby dzieci i jest obliczane przez urząd skarbowy. Dopuszczalne obciążenie własne wynosi od jednego do siedmiu procent całkowitych dochodów. Jeśli wydatki są niższe niż dopuszczalne obciążenie własne, nie opłaca się podawać kosztów w zeznaniu podatkowym.
Wydatki przepadają i nie ma ulgi podatkowej. Wysokość indywidualnego dopuszczalnego obciążenia można obliczyć na stronie internetowej Dyrekcji Finansów w Dolnej Saksonii.
Ważne: Sąd Finansowy w Kolonii orzekł, że wydatki na wizytę w klubie fitness i zdrowia nie podlegają odliczeniu, nawet jeśli lekarz potwierdzi konieczność treningu wzmacniającego mięśnie z powodu poważnej dolegliwości fizycznej. Uznanie odpowiednich kosztów wymaga raczej przepisania konkretnego i indywidualnego środka terapeutycznego (wyrok z 30.1.2019, 7 K 2297/17).
(2022): Jak odliczyć siłownię od podatku